Terapia logopedyczna
Pomoc logopedyczna w szkole może być udzielana na wniosek:
- ucznia
- rodziców
- nauczyciela, wychowawcy
- pedagoga
- psychologa
- logopedy
- doradcy zawodowego
- poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej
Zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia zaburzeń mowy uczniów,
- diagnozowanie logopedyczne,
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej oraz grupowej,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych , w tym współpraca ze środowiskiem ucznia.
Terapia logopedyczna obejmuje swoim zasięgiem całość specyficznych, zamierzonych oddziaływań ukierunkowanych na usunięcie wszelkich zakłóceń i zaburzeń procesu porozumiewania (od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie).
Oddziaływania te mają na celu:
- korygowaniem wad i zaburzeń mowy, kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej,
- stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy, wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy,
- wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej, oddechowej i fonacyjnej,
- budowanie i rozwijanie kompetencji komunikacyjnej , doskonalenie wymowy już ukształtowanej ( w tym alternatywne i wspomagające sposoby komunikacji)
- usprawnianie percepcji słuchowej oraz techniki czytania i pisania,
Gabinet logopedyczny
Gabinet logopedyczny w szkole wyposażony jest w specjalistyczny sprzęt i oprogramowanie komputerowe do diagnozy i terapii logopedycznej. Jest to zakup współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komputerowe programy logopedyczne są narzędziem wspomagającym klasyczną terapię logopedyczną, nieocenioną pomocą w utrwalaniu głosek, a stosowane z umiarem i pod okiem logopedy przynoszą naszym podopiecznym wymierne korzyści.
Zastosowanie obok tradycyjnych ćwiczeń przed lustrem zabawowej formy programów komputerowych zwiększa motywację uczniów do pracy, podnosi koncentrację uwagi, a tym samym wpływa na zwiększenie efektywność terapii. Szybko można sprawdzić poprawność wykonania ćwiczeń, skorygować błędy i uczyć się samokontroli.
Odpowiednio dobrany stopień trudności ćwiczeń, ich atrakcyjna forma i oczekiwana nagroda w formie niespodzianki dodatkowo angażują uczniów. Zastosowanie multimedialnych programów , atmosfera życzliwości i emocjonalnego bezpieczeństwa sprawiają, że nasi uczniowie chętnie uczestniczą w zajęciach.
Ramowy program terapii logopedycznej:
Diagnoza logopedyczna.
Badanie logopedyczne polega na badaniu sprawności i budowy artykulatorów, badaniu nadawania i rozumienia mowy, sprawdzeniu płynności i prozodii mowy, badaniu funkcji połykowej i oddechowej oraz orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego.
Nauczyciel analizuje także poziom techniki czytania i pisania. W razie potrzeby logopeda kieruje dziecko na dodatkowe badania specjalistyczne (laryngologiczne, ortodontyczne, foniatryczne, ). Prawidłowo postawiona diagnoza stanowi podstawę do opracowania odpowiedniego programu terapii logopedycznej
- Ćwiczenia przygotowujące artykulatory do wywoływania zaburzonych głosek.
Ćwiczenia oddechowe:
- wyrabianie oddechu dla mowy, ć· w. oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ć· w. ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowania pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych: języka, warg, podniebienia miękkiego, żuchwy.
- ćwiczenia emisyjno- głosowe : wyrabianie właściwej tonacji, kierowanie głosu na maskę, ć· w. umiejętności modulowania siły głosu
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy
- wywołanie głoski w izolacji.
- utrwalenie głoski korygowanej na materiale językowym w logotomach, sylabach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), wyrażeniach i zdaniach.
- ćw. utrwalające wywołaną głoskę w wierszykach, piosenkach wyliczankach, powiedzeniach.
- automatyzacja poprawnej wymowy w mowie kontrolowanej i spontanicznej w opowiadaniach, rozmowach kierowanych, tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek.
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną.
- ćwiczenia rozwijające percepcje słuchową : rozpoznawanie, różnicowanie oraz lokalizacja dźwięków, ćwiczenia rytmiczne, ćwiczenia słuchu fonemowego, pamięci słuchowej
- ćwiczenia ortofoniczne
- ćwiczenia i zabawy z muzyką- logorytmika.
- ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej).
Skuteczność terapii logopedycznej zależy od:
- wczesnego rozpoczęcia terapii, wieku dziecka, w którym rozpoczęto terapię
- rodzaju wady wymowy lub/i/ zaburzenia mowy,
- sprawności umysłowej dziecka,
- sprawności aparatu artykulacyjnego,
- sprawnością słuchu fizycznego i fonemowego
- systematyczności w uczęszczaniu na zajęcia logopedyczne i ćwiczeń z dzieckiem w domu,
- aktywnego i świadomego udziału zarówno rodzica jak i dziecka w terapii,
Opracowała : mgr Aneta Rutkowska